یک داروی آزمایشی میتواند گزینه ی جدیدی برای درمان دیابت نوع 2 باشد

17 ژانویه 2019- یک داروی آزمایشی ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا غلظت قند خون خود را بدون خطر هیپوگلیسمی کاهش دهند. محققان دریافتند ترکیبی کهTTP399 نامگذاری شده است، می تواند کنترل قند خون بیماران را زمانی که به درمان با متفورمین- داروی استاندارد دیابت- برای شش ماه افزوده شود، بهبود بخشد. مصرف این دارو خطر بروز هیپوگلیسمی(افت قند خون) را افزایش نمی دهد.

تصاویر نشان دهنده ی حرکت گلوکیناز تنظیم کننده ی گلوکز (سبز) در هسته، در حضور یا عدم حضور داروی جدید TTP399می باشند. این درمان جدید دیابت، GKیا گلوکوکیناز را برای کاهش میزان قند خون فعال می کند.

یافته های فاز دوم این تحقیق در 16 ژانویه در مجله یScience Translational Medicine منتشر شد. Carmen Valcarce، محقق ارشد این تحقیق گفت: قبل از اینکهTTP399 بتواند به داروهای موجود برای کنترل دیابت نوع 2 افزوده شود، تحقیقاتی در ابعاد بزرگتر و طولانی مدت باید انجام گردد، اما اثراتی که تاکنون این دارو بر کنترل قند خون داشته است، قابل مقایسه با اثرات داروهای فعلی و یا حتی بهتر از آنها است.والکارکس مسئول امور علمی شرکت vTv Therapeutics،سازنده ی TTP399است، که در کارولینای شمالی واقع می باشد.

والکارکس گفت: در حالی كه داروهای زیادی برای دیابت نوع 2 وجود دارد، هنوز نیاز به گزینه های موثرتر و بیشتری داریم، زیرا برخی افراد به داروهای فعلی پاسخ نمی دهند و بعضی دیگر قادر به تحمل عوارض جانبی این داروها نمی باشند.

دکترDebra Simmons متخصص غدد درون ریز و استاد دانشگاه یوتا گفت: نیاز به داروهای دیگر برای دیابت احساس می شود، داروهایی که به روشهایی غیر از مکانیسم اثر داروهای موجود کار می کنند. سیمونز گفت: علل ابتلا به بیماری دیابت از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

داروی TTP399با فعال کردن آنزیمی به نام گلوکوکیناز(glucokinase)که به عنوان سنسور قند خون عمل می کند، تاثیرات خود را در کاهش قند خون اعمال می نماید.

پیش از این ترکیبات دیگری که گلوکوکیناز را هدف قرار می دهند، توسعه یافته اند. اما مصرف آنها به دلیل عوارض جانبی زیاد نظیرهیپوگلیسمی، و افزایش تری گلیسرید (چربی خون) متوقف شده است.

به گفته والکارکس، بخشی از مشکل این است که برخی از ترکیبات قبلی، گلوکوکیناز را هم در کبد و هم در پانکراس هدف قرار می دهند، و هنگامی که این آنزیم در پانکراس فعال می شود، ممکن است باعث افت بسیار شدید قند خون شود.

دکتر سیمونز گفت: یکی دیگر از اشکالات ترکیبات دارویی پیشین این است که برخی از آنها باعث اختلال در نحوه ارتباط گلوکوکیناز با پروتئینی می شود که این آنزیم را تنظیم می کند و به نظر می رسد همین موضوع سبب افزایش تری گلیسیرید در خون می شود.بنابراینTTP399 برای جلوگیری از این مشکلات طراحی شد.

تیم والکارکس این دارو را بر روی 190 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 آزمایش کردند. همه ی بیماران تحت درمان با متفورمین بودند. محققان به رژیم دارویی برخی از این افراد به صورت تصادفی یک دوز روزانه ازTTP399 اضافه نمودند و به رژیم دارویی بقیه بیماران قرصهای دارونما یا داروی سیتاگلیپتین(Januvia) اضافه کردند.

پس از شش ماه، سطح هموگلوبین A1cبیمارانی که به رژیم داروییشان، ترکیبات جدید TTP399اضافه شده بود، در مقایسه با بیماران گروه پلاسبو کاهش بیشتری داشت.

محققان گفتند: هیچ موردی از افت شدید قند خون در میان بیماران گروه آزمایش مشاهده نشد و مصرف این ترکیب اثرات منفی بر تری گلیسیرید خون این افراد نداشت.

دکتر سیمونز گفت: ما به مطالعات بزرگتر و بلند مدت برای تایید اثربخشی و ایمنی این دارو نیاز داریم.

سیمونز به تصویر بزرگتری اشاره کرد که در آن محققان در حال مطالعه ی علل بروز دیابت و تلاش برای ابداع گزینه های جدید درمانی برای این بیماری هستند.اما، او تأکید کرد:  همچنان رژیم غذایی و ورزش در کنترل دیابت نقش مهمی دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-experimental-drug-option-diabetes.html